5 padomi iekšējās kontroles sistēmas efektivitātes uzlabošanai

oktobris 4, 2022

Kontrole ir kritiska un sarežģīta pārvaldības funkcija, kas spēj novērst konfliktus ar ārējo un iekšējo vidi. Visas iespējamās izmaiņas (iekšējās vai ārējās) ir jāidentificē iepriekš, un jāveic pasākumi, lai mazinātu to ietekmi uz uzņēmējdarbību.

Dalāmies ar padomiem, kam tieši ir jāpievērš uzmanība, lai jūsu iekšējās kontroles sistēma būtu efektīva:

1.            Izveidojiet sava uzņēmuma “pašportretu”

Nav šaubu, ka katram uzņēmumam, neskatoties uz līdzību ar citiem uzņēmumiem nozarē, ir sava unikālā iekšējā vide: darbinieku kompetence, IT nodrošinājums, īpašnieka riska apetīte, produkti, pārdošanas/piegādes kanāli utt. Tieši tāpēc ir vērts ieguldīt sava uzņēmuma NILLTPF un sankciju riska pašnovērtējumā, lai “kurpes” būtu ne tikai skaistas, bet arī derētu izmērs.

2.            Sadaliet klientus riska grupās

Pielietojiet uz risku balstītu pieeju, lai nodrošinātu, ka klientu izpētes pasākumi ir koncentrēti konkrētu risku identificēšanai un pārvaldībai, kā arī izpētes prasības būtu adekvātas un riskam atbilstošā un samērīgā apjomā. Proti, jautājiet, no kurienes medu dabūja lācis, nevis bites.

3.            Dokumentējiet klientu izpēti

Efektivitāti var uzlabot tikai procesam, kas ir detalizēti aprakstīts, standartizēts un kuram var noteikt izmērāmus kritērijus. Uzrakstiet procedūru, kā jūsu uzņēmumā notiek klientu un partneru uz risku balstīto pieeju pārbaude, lēmuma pieņemšana, pārbaudes gaitā iegūtās informācijas dokumentēšana un ziņošana par aizdomīgo darījumu. Ja neesat pienācīgi nodokumentējuši izpēti, gatavojieties pierādīt, ka neesat “ēzelis”.

4.            Nosakiet prasības klientu regulārai pārbaudei jeb monitoringam

Pirms sadarbības uzsākšanas, klienta izpēte ir diezgan standarta lieta, jo parādās zinātkāre un vēlme uzzināt par jauno klientu visu iespējamo informāciju. Savukārt, izpētes veikšanai sadarbības laikā ir nepieciešama noteikta disciplīna. Automatizējiet pastāvīgo klientu un partneru pārbaudi pret obligātiem sankciju sarakstiem un nosakiet klienta nākamās izpētes datumu atkarībā no klienta riska līmeņa. Jāatceras, ka regulārās klientu un partneru pārbaudes mazina NILLTPF un sankciju riskus un pozitīvi ietekmē jūsu uzņēmējdarbību.

5.            Atrodiet padomdevējus ar NILLTPFN un sankciju izpildes kompetenci

Sagatavojiet sarakstu ar noderīgām saitēm un ārējiem konsultantiem, pie kuriem var griezties ar jautājumiem un/vai lūgumu veikt padziļinātu izpēti. Tāds saraksts būs zelta vērts, kad informācija nebūs pietiekama, bet jums būs nepieciešams zibenīgi pieņemt lēmumu mainīgos apstākļos.

Atcerieties, ka efektīva iekšējās kontroles sistēma palīdz atšķirt dažādas izmaiņas pēc to ietekmes rakstura, piemēram, notikumus, kuriem varētu būt negatīva ietekme, sauc par “riskiem”, bet notikumus, kuriem varētu būt pozitīva ietekme, – par “iespējām”, un uzturēt līdzsvaru starp šiem notikumiem.

Atbilst komanda


SIA "Regulatīvās Tehnoloģijas"
Reģ. Nr. 40203311340,
PVN maksātāja Nr. LV40203311340.
Elizabetes iela 14-3, Rīga,
LV 1010.

Birojs:
Elizabetes iela 23, Rīga,
LV-1010.
Blank Form (#3)